P1/4
1976, [18.–19.] prosinec, Praha. – Třetí, poslední verze konceptu Prohlášení Charty 77, předložená k diskusi ve skupině iniciátorů Charty 77.
Prohlášení
Dne 13. 10. 1976 byly ve Sbírce zákonů ČSSR (č. 120) publikovány Mezinárodní
pakt o občanských a politických právech a Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech, které byly jménem naší republiky podepsány
v roce 1968 a vstoupily u nás v platnost dnem 23. 3. 1976. Od té doby mají
i naši občané právo a náš stát povinnost řídit se jejich ustanoveními
<jimi>.
Svobody a práva lidí, jež tyto pakty zaručují, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových sil, a jejich uzákonění může významně pomoci humánnímu vývoji naší společnosti.
Vítáme proto, že ČSSR k těmto paktům přistoupila.
Jejich zveřejnění nám ale zároveň s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi – bohužel – zatím jen na papíře.
Zcela iluzorní je například právo na svobodu projevu, zaručované článkem 19 prvního paktu:
Desítkám tisíc občanů je znemožněno pracovat v jejich oboru jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objektem nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se, stávají se prakticky oběťmi apartheidu.
Statisícům dalších občanů není zajištěna <je odpírána>
„svoboda od strachu“ (preambule prvního paktu), protože jsou nuceni žít
v trvalém nebezpečí, že projeví-li své názory, ztratí pracovní a jiné možnosti.
V rozporu s článkem 13 druhého paktu, zajišťujícím všem právo na vzdělání, je
nesčetným mladým lidem bráněno ve studiu jen pro jejich názory anebo
dokonce –což je zvlášť odsouzeníhodné – pro názory jejich rodičů.
Bezpočet občanů musí žít ve strachu, že kdyby se projevili v souladu se svým
přesvědčením, mohli by být buď sami anebo jejich děti zbaveni práva na vzdělání.
Uplatnění práva „vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem“ či „prostřednictvím umění“ (bod 2. článku 13 prvního paktu) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou kriminálního obvinění (jak o tom svědčí mimo jiné právě probíhající procesy s mladými hudebníky).
Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením všech sdělovacích
prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Jakýkoli
<Žádný> politický, filozofický či vědecký názor nebo umělecký projev, jen
trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky, nemůže být
zveřejněn; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je
vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením
oficiální propagandy (zákonná ochrana proti „útokům na čest a pověst“,
jednoznačně zaručovaná článkem 17 prvního paktu, v praxi neexistuje); lživá
obvinění nelze dementovat <vyvrátit> a bezúspěšný
<marný> je každý pokus vymoci <dosáhnout> nápravy nebo
opravy soudní cestou; v oblasti duchovní a kulturní tvorby je vyloučena otevřená
diskuse. Mnoho vědeckých a kulturních pracovníků i jiných občanů je
diskriminováno jen proto, že před lety legálně zveřejňovali či otevřeně
vyslovovali názory, které současná politická moc odsuzuje.
Svoboda náboženského vyznání, důrazně zajišťovaná článkem 18 prvního paktu,
je systematicky omezována mocenskou svévolí: oklešťováním činnosti duchovních,
nad nimiž trvale visí hrozba neudělení <odepření> nebo ztráty
státního souhlasu s výkonem jejich funkce; existenčním i jiným postihem osob,
které své náboženské vyznání tak či onak veřejně <slovem či
skutkem> projeví; potlačováním výuky náboženství apod.
Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém
faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám
aparátů vládnoucí strany a rozhodnutím mocensky vlivných jednotlivců
v těchto aparátech. Obsahem,
formou<a> ani způsobem
přijímáníE2Po straně je znak pro vsuvku, která však
chybí. V konečném znění Prohlášení Charty 77 zní tato pasáž takto: „Ústava ČSSR
a ostatní zákony a právní normy neupravují ani obsah a formu, ani tvorbu
a aplikaci takových rozhodnutí; jsou převážně zákulisní…“
nejsou takovéých direktivy a rozhodnutí
<nejsou> upraveny ani Ústavou ČSSR, ani jinými zákony a právními normami;
jsou převážně zákulisní, často jen ústní, občanům vesměs neznámé a jimi
nekontrolovatelné; jejich původci nezodpovídají nikomu než sami sobě a své
vlastní hierarchii, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost
zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, odborových, zájmových
i všech ostatních společenských organizací, jiných politických stran, podniků,
závodů, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení, přičemž jejich příkazy mají
přednost i před zákonem. Dostanou-li se organizace nebo občané při výkladu svých
práv a povinností do rozporu s direktivou, nemohou se obrátit k nestranné
instanci, protože žádná neexistuje. Tím vším jsou vážně omezena práva
vyplývající z článků 21 a 22 prvního paktu (právo sdružovat se a zákaz
jakéhokoli omezení jeho výkonu) i článků 25 (rovnost práva podílet se na vedení
veřejných věcí) a 26 (vyloučení diskriminace před zákonem).
Tato i Další občanská práva, včetně výslovného zákazu „svévolného
zasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence“ (článek
17 prvního paktu), jsou povážlivě narušována také tím, že policejní
orgány <M>E3Zřejmě „MV“, což napovídají slova
„ministerstvo vnitra“ v konečném znění prohlášení. nejrůznějšími způsoby
kontroluje život občanů, například odposlechem telefonů a bytů, kontrolou pošty,
osobním sledováním, domovními prohlídkami, budováním sítě
spolupracovníků <informátorů> z řad obyvatelstva (získávaných
často nepřípustnými hrozbami nebo naopak sliby) atd. Často přitom zasahuje do
rozhodování zaměstnavatelů, inspiruje diskriminační akce úřadů a organizací,
ovlivňuje justiční orgány a řídí i propagandistické kampaně sdělovacích
prostředků. Tato činnost není [jedno slovo znečitelněno] regulována zákony, je
prováděna tajně<á> a občan se proti ní nemůže nijak
bránit.
V případech politicky motivovaného trestního stíhání jsou
policejními <porušují vyšetřovací> a justiční orgány
porušována práva obviněných a jejich obhajoby, zaručovaná článkem 14
prvního paktu i československými zákony, a to jak v průběhu vyšetřování,
tak soudního líčení. Ve věznicích se s takto odsouzenými lidmi zachází
způsobem, který porušuje lidskou důstojnost vězněných, ohrožuje jejich zdraví
a snaží se je lidsky <morálně> zlomit.
Obecně je porušován i bod 2. článku 12 prvního paktu, zaručující občanu právo
svobodně opustit jeho <svou> zem; pod záminkou „ochrany národní
bezpečnosti“ (bod 3.) je <toto právo> vázáno na různé nepřípustné
podmínky. Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním
příslušníkům, z nichž mnozí nemohou navštívit ČSSR například jen proto, že se
pracovně či přátelsky stýkali s osobami u nás diskriminovanými.
Někteří občané – ať už soukromě, na pracovišti nebo veřejně, což je prakticky
možné jen prostřednictvím <v>zahraničních sdělovacích
prostředkůcích – na tento škodlivý
stavE4V konceptu nejsou škrtnutá slova ničím
nahrazena. V definitivním znění prohlášení se uvádí „…nasoustavné porušování
lidských práv a svobod upozorňují…“. upozorňují a dožadují se
v konkrétních případech nápravy; jejich hlasy však zůstávají většinou bez
odezvy, anebo se stávají předmětem vyšetřování bezpečnosti.
Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti, víra ve smysl občanské angažovanosti a vůle k ní, i společná potřeba hledat její nový a účinnější výraz přivedly nás k myšlence vytvořit CHARTU 77, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.
CHARTA 77 je volné, neformální a otevřené společenství lidí různých
přesvědčení, různé víry i různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě
i společně se angažovat <zasazovat> o respektování občanských
a lidských práv v naší zemi i ve světě – těch práv, která člověku přiznávají oba
uzákoněné mezinárodní pakty, Závěrečný akt helsinské
konference, četné další mezinárodní dokumenty proti válkám, násilí
a sociálnímu i duchovnímu útlaku, a která souhrnně vyjadřuje Všeobecná deklarace
lidských práv <OSN>.
CHARTA 77 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné
členství. Patří k ní každý, kdo sdílí její myšlenku, účastní se její práce
a fakticky i morálně podporuje <ji>. CHARTA 77 přitom vyrůstá
ze zázemí nejrůznějších přátelských, solidárních nebo pracovních vztahů, které
existovaly už dříve, a chce tyto vztahy upevňovat a rozšiřovat.
CHARTA 77 není v žádném směru základnou k opoziční politické
činnosti. Chce sloužit obecnému zájmu jako mnohé podobné občanské iniciativy
v různých zemích na Západě i Východě. Jejím úkolem není
<Nechce> tedy vytyčovat vlastní programy politických či společenských
reforem nebo změn, ale vést v oblasti svého působení konstruktivní dialog
s politickou a státní mocí, zejména tím, že bude upozorňovat na různé konkrétní
případy porušování občanských <a lidských> práv, připravovat jejich
dokumentaci, navrhovat řešení, předkládat různé obecnější návrhy směřující
k prohlubováníE5Slova „směřující k prohlubování“ byla
zřejmě přeškrtnuta omylem; v definitivním znění jsou zachována.
lidských svobod <těchto práv> a jejich záruk, působit jako
prostředník v případných konfliktních situacích, které může bezpráví vyvolat,
atd.
Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 77, že vzniká na prahu roku, který byl prohlášen rokem [jedno slovo znečitelněno] <práv> politických vězňů a v němž má bělehradská konference zkoumat plnění závazků z Helsink.
Jako signatáři tohoto Prohlášení pověřujeme …E6V konceptu
je vytečkován celý řádek. úlohou mluvčích CHARTY 77. Tito mluvčí ji
plnomocně zastupují jak před státními a jinými organizacemi, tak před naší
i světovou veřejností a svými podpisy zaručují autenticitu jejích dokumentů.
V nás i v dalších občanech, kteří se připojí, budou mít své spolupracovníky,
kteří se s nimi zúčastní potřebných jednání, ujmou se dílčích úkolů a budou
s nimi sdílet veškerou právní a morální odpovědnost před státem
i před společností.
Věříme, že působení CHARTA 77 přispěje k tomu, aby se
<v> ČSSR stala zemí, kde budou všichni občané pracovali a žili
jako svobodní lidé.
1. 1. 1977 P. K.
Zdroj
- Soukromý archiv Pavla Kohouta. – Strojopis, průpis.
E1. | Připsáno tužkou rukopisem Václava Havla. Většina vpisků a oprav v textu je psána modrou propiskou rukopisem Pavla Kohouta. |
E2. | Po straně je znak pro vsuvku, která však chybí. V konečném znění Prohlášení Charty 77 zní tato pasáž takto: „Ústava ČSSR a ostatní zákony a právní normy neupravují ani obsah a formu, ani tvorbu a aplikaci takových rozhodnutí; jsou převážně zákulisní…“ |
E3. | Zřejmě „MV“, což napovídají slova „ministerstvo vnitra“ v konečném znění prohlášení. |
E4. | V konceptu nejsou škrtnutá slova ničím nahrazena. V definitivním znění prohlášení se uvádí „…nasoustavné porušování lidských práv a svobod upozorňují…“. |
E5. | Slova „směřující k prohlubování“ byla zřejmě přeškrtnuta omylem; v definitivním znění jsou zachována. |
E6. | V konceptu je vytečkován celý řádek. |
Pole
Název | Hodnota |
---|---|
Řada | Dokumenty Charty 77 |
Měsíc | 12 |
Rok | 1976 |
Zpracovaný | true |
OCR | false |